Hun invloed was nooit groter, stelt het Corporate Europe Observatory.
Het Corporate Europe Observatory (CEO) voert al jaren onderzoek naar de manier waarop bedrijven en bedrijfssectoren proberen om de besluitvorming in de Europese instellingen in Brussel, zoals de EU-Commissie en het EU-Parlement, in hun voordeel te beïnvloeden.
Een van de grootste en machtigste lobbymachines is die van de farmaceutische industrie, zegt Olivier Hoedeman, woordvoerder van het CEO. 'Big Pharma, de verzamelnaam voor grote farmabedrijven als Bayer of Novartis en de verschillende sectorfederaties, voert zijn lobby-inspanningen nog jaar na jaar op. Dit jaar gaat het om een geregistreerd lobbybudget van 38,7 miljoen euro. Volgens Hoedeman is dat officiële cijfer een 'onderschatting' van de werkelijke omvang van de farma-lobby. 'Niet alle farmabedrijven komen in het EU-lobbyregister voor. Zij laten het lobbyen over aan gespecialiseerde pr-kantoren.' Dat geldt bijvoorbeeld voor het Belgische Janssen Pharmaceutica, onderdeel van Johnson & Johnson.
Globaal telt het netwerk van Big Pharma 176 Europese lobbyisten. Met als bijzonder kenmerk, stelt het CEO-rapport, dat ze over een 'erg geprivilegieerde toegang' schijnen te beschikken tot de EU-administratie en tot de Commissie en het Parlement.
Het opzet is dubbel: op de besluitvorming wegen, zoals in de lopende onderhandelingen over een handelsakkoord met de Verenigde Staten en op de eerste rij zitten bij de toekenning van budgetten voor de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen.
Bron : De Standaard - 03-09-2015
3
sep