19
sep

Pleidooi voor mentale opvoeding op school

Geschreven door BONDGENOOT ZZ
Dat zegt psycholoog Filip Raes (KU Leuven). Andere experts treden hem bij. Het doel? Tieners zonder schroom over psychische problemen leren praten. En ervoor zorgen dat ze sterker in hun schoenen staan als ze zelf moeilijkheden ondervinden.
Ouders zijn bezorgd om de ­gezondheid van hun kinderen. En dus zijn ze er blij om dat hun kroost op school verplicht sport tijdens de lessen ­lichamelijke opvoeding. 'Maar we moeten ook waken over de mentale gezondheid van onze jeugd', zegt psycholoog Filip Raes, verbonden aan de KU Leuven. 'Op dat vlak schieten we tekort.'

Een op de vijf jongeren heeft last van psychische problemen, zo blijkt uit cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). 'Bovendien geven ­depressieve volwassen aan dat ze vaak al met grote problemen kampten toen ze adolescent waren, tussen de leeftijd van 13 en 20 jaar'. Raes pleit er daarom voor om aan de middelbare scholen een nieuw vak te introduceren: mentale opvoeding.
'Door regelmatig met jongeren over psychische pro­blemen te praten, doorbreek je het taboe. Je leert hen aan dat die problemen er nu eenmaal zijn, en dat het oké is om er hulp voor te zoeken. Daarnaast kan je tieners preventief ­technieken aanleren zodat ze sterker staan in moeilijke ­periodes.'

De KU Leuven voerde eerder een onderzoek uit bij vier­honderd Vlaamse leerlingen uit vijf middelbare scholen. Daaruit bleek dat wie op school lessen mindfulness volgde, nadien minder risico liep op een depressie. Het ­effect was merkbaar tot zes maanden na de training. 
De Leuvense psycholoog is niet de enige die een verplicht vakmentale opvoeding zinvol vindt. 'Een zeer goed voorstel', zegt Rika Mahieu, school­psychologe van het CLB in Roeselare. 'Mentale problemen zijn bij jongeren aan een ­opmars bezig. Het is belangrijk hen daartegen te wapenen.'

Ook Stefan Grielens, directeur van de koepel van vrije CLB's, erkent dat er voor de scholen nog werk aan de ­winkel is. Maar dat wil niet zeggen dat we van opvoeden 'eenhoog-wetenschappelijke zaak' moeten maken. 'Leerkrachten moeten leren om mentale problemen te her­kennen. Ze moeten meer durven om leerlingen daarover aan te spreken. Maar je hebt geen lesuur nodig om te zien hoe je leerlingen eraan toe zijn. Een vast lesuur praten over problemen is te kunstmatig. Zo riskeer je het probleem groter te maken dan het is'.

Bron : Het Nieuwsblad - 19-09-2015