De apothekers in ons land, zo'n 4 950 begin 2015, zien met lede ogen hoe internetwinkels marktaandeel afsnoepen. Melkpoeder voor baby's, vitamines, dieetproducten en zonnecrème kopen Belgen steeds meer online. Niet enkel uit gemakzucht, maar vooral omdat de prijzen van de grote online-apotheken lager zijn dan bij een traditionele apotheek.
'Veel apotheken willen op het internet aanwezig zijn, maar een eigen webwinkel ontwikkelen is niet vanzelfsprekend, zegt Kristof Poppe. 'Een apotheker moet voor een eigen site de technische kennis hebben en voldoende voorraad kunnen aanleggen om snel aan zijn klanten te kunnen leveren. Omdat de online-apotheken die wij bedienen op het IT-systeem van de groothandelaar Febelco werken, zijn de bestellingen geen probleem meer’.
Volgens Poppe zullen tegen eind dit jaar 200 apothekers aangesloten zijn en een webstek opmaken. Vandaag zijn dat er al 150. 'Febelco levert medicijnen en gezondheidsproducten aan iets meer dan 2 000 apotheken in België’.
Het grote voordeel voor de apothekers die kiezen voor 'een digitale toonbank', zoals Poppe het noemt, is dat ze niet alleen gezondheidsproducten zonder doktersvoorschrift kunnen verkopen via het internet zoals hun internetconcurrenten, maar hun klanten ook de mogelijkheid bieden om online hun geneesmiddelen te laten reserveren. Een foto doorsturen van het voorschrift volstaat. 'We hebben dat zo ingebouwd dat het voor de klanten een simpele handeling is. Vervolgens moeten die het geneesmiddel enkel nog afhalen in de apotheek. Op die manier vermijden ze twee keer naar de apotheek te moeten stappen', zegt Poppe. Uniek is wellicht dat wie 's avonds bestelt, de volgende ochtend al naar zijn apotheek kan om de bestelling op te halen. Overdag is de levering er al na twee uur, of grosso modo het tempo waarin Febelco de apotheken bevoorraadt.
Het beheer van zijn webwinkel kost een apotheker 1 900 euro.
Bron : De Tijd – 12-12-2015
12
dec